АРХИВА
| АРХИВА ТЕКУЋА ГОДИНА
|
27.06.2017.
ШЕФОВИ ПОСТАЈУ БОГОВИ, А ЗАПОСЛЕНИ РОБОВИНови закон оставља запослене у јавним службама на милост и немилост
У плану су измене Закона о запосленима у јавним службама, чијим доношењем би запослени у јавном сектору у највећом мери били изузети од примене општих прописа о раду. На тај начин би била извршена подела радника у Србији на две групације. Међутим, овај процес се ту не зауставља. Законом о запосленима је предвиђено доношење још низа малих закона о раду за једну или више јавних служби што би изазвало поделу међу радницима јавног сектора.
Све је постављено да се плате у наредном периоду смање, а да се обим рада повећа, и да се о томе не питају ни радници ни синдикат. У области дисциплинске одговорности погоршан је положај радника у јавном сектору у односу на друге раднике. То је учињено тако што је предвиђено као дисциплинска мера умањење плате до 30%, а општим прописима о раду то умањење не може бити веће од 20%. Поред тога предвиђене су дисциплинске мере за лакше повреде радних обавеза што не постоји у општим прописима о раду у Закону.
Део синдиката који су који су учествовали у преговорима имају озбиљне замерке на текст. Пре свега овакав закон би донео умањивање права радника и смањење већ малих плата. Незадовољни Нацртом Закона о запосленима у јавним службама о коме су преговарали највише страхују запослени у медицинским установама.
Између осталог Нацрт предвиђа да радник у сваком тренутку може бити премештен у другу установу удаљену до 50 километара и то без његовог пристанка.
"Имамо потпуно нове категорије. Ефикасност, шта то значи ефикасност у здравственом систему, да ли ја нећу бити довољно ефикасна бабица ако нема довољно порођаја, премештај код других послодаваца, то су све ствари које је у здравству немогуће применити", каже Радица Илић из Синдиката медицинских сестара и техничара.
Из министарства за државну управу кажу да се на Нацрту и даље ради.
"Консултације су и даље у току, постигнута је сагласност око главних елемената са синдикатима и министарствима, рад на Нацрту ће бити настављен и у наредном периоду. Захваљујемо се синдикатима на сарадњи како на досадашњем тако и у будућем процесу".
"У Синдикату медицинских сестара и техничара сматрају да би ово практично омогућило послодавцу да одлучује о свим материјалним питањима, да повећа обим рада, а да се ионако мале плате додатно смање. Најављују прикупљање потписа да се Нацрт закона повуче", каже она.
"Наша идеја је да замолимо да притиснемо законодавце да овакав закон повуку па да седнемо сви заједно, ако постоји простора да се ураде неки резови у здравству да ми учествујемо као социјални партнер", додаје Илић.
Нацрт Закона могао би ускоро да се нађе у јавној расправи.
Осим одредбе да запослени против своје воље могу бити пресељени на ново радно место до 50 километара удаљености, у Нацрту су и одредбе које на први поглед иду у прилог запосленима као што је могућност увећања зараде и до 50 одсто уколико с епремаши радни учинак, док мајке деце до седам година могу на свој захтев да пређу не непуно радно време. Нацрт предвиђа да здравственим радницима рад недељом буде плаћен 20 одсто више.
Одредба која има негативан призвук је свакако она запослени може бити обавезан да буде стално доступан ради пружања неопходних услуга корисницима јавне службе ван свог радног времена, ако се укаже таква потреба.
Прочитајте које су још одредбе овог Нацрта закона:
- Запослени је дужан да, по писменом налогу непосредног руководиоца, ради и послове који нису у опису његовог радног места ако за њих испуњава услове, због привремено повећаног обима посла, замене одсутног запосленог или у случају да на одређеном радном месту није запослено ниједно лице. Врсту и трајање послова, из става 1. овог члана, одређује непосредни руководилац писменим налогом, најдуже до 30 радних дана у периоду од шест месеци
- Запослени може да одбије рад по писменом налогу ако се ради о пословима који не одговарају врсти и степену стручне спреме који се захтевају за послове које запослени обавља на свом радном месту
- Ако због привременог или трајног премештаја долази до промене места рада, премештај се може извршити без сагласности запосленог само ако је место рада на које се запослени премешта удаљено мање од 50 км од места рада на којем је запослени радио пре премештаја. Запослени може да буде премештен на друго одговарајуће радно место, у друго место рада у другом случају само уз своју писмену сагласност.
- Запослени може бити обавезан да буде стално доступан ради пружања неопходних услуга корисницима јавне службе ван свог радног времена, ако се укаже таква потреба (у даљем тексту: приправност). Обавеза приправности у јавној служби утврђује се законом којим се уређује рад јавне службе, а одлуку о увођењу приправности доноси директор јавне службе којом се нарочито утврђује време приправности и запослени који су приправни.
Трудници, мајци са дететом до три године живота, самохраном родитељу детета до седме година живота или детета које је инвалидно лице или лице умерено до тешко ометено у развоју, може се одредити приправност само уз његову писмену сагласност.
- Законом којим се уређује рад јавне службе може да се уреди интерно тржиште рада у циљу планирања кадрова у одређеној области рада јавне службе, остваривања потреба јавних служби за кадровским капацитетима, утврђивања података о радним местима у јавној службама која нису попуњена, података о запосленима за чијим радом је престала потреба, као и података о другим кадровским потребама.
- Запослени са дететом до седме године живота има право да на свој захтев, из радног односа са пуним пређе у радни однос са непуним радним временом најмање са половином пуног радног времена. Послодавац је дужан да запосленом који је радио са непуним радним временом омогући прелазак на пуно радно време на његов захтев а најкасније до истека околности које су биле основ за прелазак на рад са непуним радним временом.
- Рад запосленог на неодређено и одређено време се прати се током целе календарске године а вреднује једном у календарској години до краја фебруара текуће године за претходну календарску годину. Изузетно од овог става, ако се праћењем рада запосленог у периоду од три месеца непрекидно утврди да не остварује резултате рада или нема потребна знања и способности за обављање послова у складу са задатим радним циљевима, може се извршити вредновање његовог рада и пре утврђеног рока. Не вреднује се рад запосленог који су у периоду вредновања радили мање од 6 месеци у претходној календарској години.
- Примена критеријума и мерила врши се оценом њихове заступљености у описима послова одређеног радног места и то тако што сваки критеријум остварује одређено процентуално учешће у укупној вредности радног места, од чега сложеност послова представља 25%, компетентност 23%, одговорност 20%, аутономија у раду 15%, пословна комуникација 8% и услови рада 9% вредности.
- Посебним радним околностима у области здравства добија се увећање од 20% од основне плате за сваки сат рада недељом
- Запослени код послодавца који основицу за обрачун и исплату плата утврђује општим актом у складу са законом о који се уређује систем плата у јавном сектору, остварује право на увећање плате по основу постигнутих резултата рада и оствареног радног учинка изнад стандардног или очекиваног, које може да износи до 50% његове основне плате.
ФОТО: SHUTTERSTOCK Извор: Kurir.rs/Infozurnal.net/B92
|