АРХИВА
| АРХИВА ТЕКУЋА ГОДИНА
|
02.07.2020.
КОМПАНИЈА ИГБ АУТОМОТИВЕ ИЗ ИНЂИЈЕ ОТПУСТИЛА 176 РАДНИКАНА СУНЦУ САТИМА ЧЕКАЛЕ ДА ПОТПИШУ СВОЈ ОТКАЗ
На температури већој од 30 степени десетине жена запослених у фабрици ИГБ Аутомотиве стајале су у понедељак и по неколико сати испред зграде компаније у Инђији чекајући да од надлежних добију отказ.
Пише: Љиљана Букви 02. јула 2020. 14.30 Измењено: 16.00
На сунцу сатима чекале да потпишу свој отказ Фото: ФоНет/ Влада Србије
Због, како им је објашњено, кризе која је довела до пада производње од 45 одсто у фабрици која већ 13 година у Србији производи опрему за аутомобиле, њих 176 ових дана проглашено је технолошким вишком.
"Чекале смо испред зграде, само су једну жену са штаком и једну са дететом пустили да уђу унутра, да не стоје испред. Дошле смо да потпишемо отказ који су нам најавили 22. јуна на огласној табли.
Пословођа нам је и пре тога најавио да ће они са највише боловања бити отпуштени", каже за Данас једна од сада већ бивших радница ове фабрике.
После више од четири године од уторка више нема посао.
"Имала сам уговор на неодређено, као и све остале жене које су добиле отказе. Рекли су да је због боловања и нашли неке поправке и шкартове. Мени су нашли и за 2018, када нисам радила јер сам била на трудничком", напомиње наша саговорница, мајка малог детета.
Неке од запослених које су на сунцу чекале да ставе потпис на своју "пресуду" биле су на боловању, због операција, болесне мале деце. У фирми која је до скоро имала више од 2.200 запослених, 90 одсто су жене.
Отпуштене су збуњене, не знају да ли да туже фирму, хоће ли то имати ефекта или ће само изгубити и живаца и новца.
Компанија ИГБ Аутомотиве хваљена је као сјајна инвестиција која је у неколико наврата и по доласку 2007, али и претходних година када је отварала нове погоне добијала помоћ државе.
"Субвенције за нова радна места ИГБ Аутомотиве су 1,4 милиона евра, а исплаћена је прва транша од 560.000 евра", рекао је Вучић јануара 2017. када је ова компанија отворила нови погон за производњу грејача за аутомобиле.
Та инвестиција коштала је немачку компанију 4,5 милиона евра, а Влада Србије дала јој је подстицаје за запошљавање нових 510 радника.
Вучић је тада рекао да је срећан што Србија има инвеститора за чијим производима је све већа тражња и да је уверен да ће ИГБ Аутомотиве до краја те године имати 2.500 радника.
То се, међутим, није десило, ни до краја 2017. ни до данас.
Радница са којом смо разговарали каже да је ситуација у овој фабрици далеко од сјајне, каквом је приказују. Бар када је о радницима реч.
"Радимо са калајем, испарења су велика. Дешава се и да се жене посеку. Али када одемо у хитну, не смемо да пријавимо да смо се посекли на радном месту јер се плашимо последица, па лажемо да је код куће. Сатисфакција за то нам је што нам после плате боловање 100 одсто, а не само 60", прича бивша радница ИГБ Аутомотиве.
Са две мале паузе и једне веће спале су, како каже, на ту једну, јер су им друге две убачене у радне сате, па ако изаберу малу паузу губе време, самим тим норму и следи мања плата. А мање од онога што добијају, готово да не може.
"Када радите 100 одсто, односно када испуните норму добијете минималац. Ако случајно имате тог месеца 130 одсто онда плата може да изађе на 44.000 динара. Последњу мајску плату и нисмо целу примили, само половину, неких 15.000 динара. Рекли су да ће уплатити", жали се она.
У решењу о отказу наводи се да су радници добили отпремнине и да ће им плате, односно све заостале зараде исплатити најкасније у року од 30 дана од истека радног односа.
И пре три године у овој фабрици неких 30 радника остало је без посла, о чему су медији писали. Неке од жена су због тих отказа тужиле фирму, али ти процеси и даље трају.
ИГБ Аутомотив је део велике немачке компаније IG Bauerhin, која производи грејаче за аутомобилска седишта, волане, сензоре за седишта, као и каблове за грејаче. Раде за VW, Audi, Mercedes, Nisam, BMV, Škodu, Opel. У Србију су стигли као перспективна гринфилд инвестиција, у којој је крајем 2018. било 2.262 запослена. Те године у мају компанија је добила субвенције од државе за 300 радних места, а две године касније ИГБ Аутомотиве купује земљиште у Инђији и на њему гради нов производни погон.
Компанија јуче није одговорила на питања Данаса у вези са овим случајем.
|