АРХИВА
| АРХИВА ТЕКУЋА ГОДИНА
|
27.02.2022.
КАКО ЋЕ КРИЗА У УКРАЈИНИ УТИЦАТИ НА НАШУ ЗЕМЉУ: ГОРИВО ЋЕ СИГУРНО ПОСКУПЕТИ
БИЗНИС Аутор:Дуња Марић 27. феб. 2022 22:12 > 23:15
Фото: AP Photo/Emilio Morenatti, Shutterstock
Цене нафтних деривата на светском тржишту у порасту су већ неко време, а актуелна украјинска криза може додатно да их повећа. Србија није острво, па су поскупљења и овде неминовна, тврде стручњаци.
Уколико се уведу санкције Русији, које би пореметиле њен извоз, цена нафте би могла да добије додатно убрзање, сматра Томислав Мићовић, генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије.
Тренутно је на снази Уредба о ограничавању цена нафтних деривата евро-дизел и евро-премијум БМБ 95, чије су цене на бензинским пумпама тренутно замрзнуте на 179, односно 171 динар по литру. Стручњаци су сагласни да ће поскупљење уследити одмах по укидању те уредбе, а украјинска криза утицаће на поскупљење свих осталих нафтних деривата на пумпама, чије цене тренутно нису под контролом државе.
Како су за "Нову" истакли Богдан Петровић, економски аналитичар, и Томислав Мићовић, генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије, извесно је да ће нафта на светском тржишту поскупети, а то ће осетити и Србија.
Како Петровић истиче, нафтни деривати су већ поскупели, те је даљи раст њихових цена, услед кризе у Украјини, неизбежан.
"Сигурно ће поскупети и гориво, само је питање где ће се ово зауставити", кратко је објаснио Петровић.
Како истиче, нико још не може са сигурношћу да тврди докле ће се раст цена наставити и које ће бити последице, али је једино извесно - поскупљење.
Како истиче Томислав Мићовић, кретања на глобалном тржишту са почетка године указивала су на то да ће до пролећа цене БРЕНТ-а достићи 100 долара по барелу, што се догодило буквално преко ноћи.
"И пре интервенције Русије, у Украјини је било јасно да неће бити лако да се успостави равнотежа понуде и потражње. Апетити тржишта нагло расту, тачније апетити трговаца нафтом, што из дана у дан диже потражњу, док поједине земље ОПЕК плус савеза, испоставило се, не могу да испуне квоте које су им додељене, док остале земље не желе да преузимају њихове обавезе", објашњава Мићовић.
Према његовим речима, сада је тај дефицит нафте који подиже цену додатно продубљен, а уколико се уведу санкције Русији, које би на било који начин пореметиле њен извоз, цена нафте могла би да добије додатно убрзање.
Свакако не треба заборавити да је, после Саудијске Арабније, Русија други највећи извозник нафте на свету и да је удео руске нафте која се прерађује у рафинеријама Европске уније 25 одсто.
"Србија ће као и до сада делити судбину свих земаља које су изразити нето увозници нафте", истиче Мићовић, објаснивши да замрзавање малопродајних цена при расту цене сирове нафте, може веома брзо да ублажи удар на тржиште, али то може бити само краткорочна мера, јер је дугорочно неодрживо очекивати од читавог нафтног сектора да преузме сав терет укључујући и негативну разлику између набавне и продајне цене.
Према речима нашег саговорника, многе државе у Европи су схватиле да не могу да задрже исту политику акцизног опорезивања енергената као до сада.
"У Србији при овим ограниченим ценама бензина и дизела удео фискалних дажбина је 51-52 одсто. Уколико држава на дужи рок жели да ублажи утицај високих цена горива на економију и друштво у целини, требало би да преиспита утицај високих цена енергената и утицај административног одржавања њихових цена и да након тога усклади политику акцизног опорезивања свих енергената са резултатима те анализе", објаснио је за крај Мићовић.
Не треба заборавити ни то да је Србија зависна од Русије када је у питању набавка и цена гаса, подсећа енергетски стручњак Миодраг Капор.
"Са Путином смо постигли договор о повољној цени гаса. Договор смо постигли у новембру и то f важи шест месеци - шта ће се десити после тога, зависи од Путина. Све је то политичка одлука, ако режим у Србији, конкретно Вучић, задовољи захтеве Руске Федерације, онда можемо да се надамо неком сличном и повољном аранжману. Ако то не буде случај, онда ће цена да се подигне", оцењује Капор.
Када је реч о самом снабдевању гасом и опасноси да неко "заврне славину", Капор је оптимистичнији и не боји се несташица.
"Ми тренутно гас добијамо преко балканског или турског тока. Чак и да се потпуно прекине снабдевање преко Украјине, ми имамо алтернативу. Са те стране смо релативно безбедни", објашњава Капор.
Како стабилизовати цену горива
Пре доношења уредбе о замрзавању цене горива, оне су достизале и по 185 динара по литру, а економисти су сложни да је замрзавање цена застарале метода, те да је смањење акциза једини исправни начин да држава регулише овај проблем високих цена и тиме макар мало олакша возачима у Србији. Сукоби у Украјини свакако не иду на руку српским возачима, закључују наши саговорници.
|