АРХИВА
| АРХИВА ТЕКУЋА ГОДИНА
|
11.04.2022.
БЛИЦ/БИЗНИСВЛАДИМИР ЛУЧИЋ ЗА "БЛИЦ": ТЕЛЕКОМ ЋЕ БИТИ НАЈБОЉИ СРПСКИ БРЕНД НА СВЕТСКОМ НИВОУ
Телеком Србија биће прва српска компанија која ће ускоро издати еврообавезнице на ЕУ берзи и на тај начин показаће своју снагу и јачину, али и исправност своје развојне стратегије. Та наша снага види се и у резултатима у прошлој години јер су нам приходи на нивоу групе увећани у односу на 2020. за девет одсто и износе 150,8 милијарди динара, а код "Телекома Србија" порасли за чак 17 одсто, односно са 92 на 108 милијарди.
Пише: Слађана Вукашиновић 11.04.2022. 07:12
ФОТО: МИТАР МИТРОВИЋ / RINGIER Владимир Лучић
Ове вести ексклузивно у интервјуу за "Блиц" доноси Владимир Лучић, генерални директор Телекома, који је рекао и да су овако добри резултати настали због раста броја корисника, пре свега у домену интернета и мултимедије, али и мобилне телефоније.
Ако је судити по приходима чини се да је број корисника значајно увећан?
- Само за једну годину смо повећали приход Телекома за више од 130 милиона евра. Што се тиче броја корисника у мултимедији, само у прошлој години забележили смо пораст за 150.000 корисника. Прошле године смо све кабловксе операторе под брендом Супернова спојили у Телеком Србија. То се десуило у јуну, па ће прави ефекти бити још видљивији у 2022, када очекујемо да ће Телеком прећи магичну цифру од милијарду евра прихода, а на нивоу групе чак и 1,5 милијарди. Све то указује да смо направили добру развојну стратегију.
Да ли са том стратегијом Телеком може да се врати на некадашње стазе славе када је био најпрофитабилнија компанија у Србији?
- Телеком је био најпрофитабилнија фирма у Србији у златно време традиционалних телекомуниакција. Паметним инвестирањем наша комп0анија у годинама пред нама имаће стабилан и чак значајно већи профиту односу на време за које сте ме питали. Надамо се да ће већ резултати за 2021. годину показати да смо најпрофитабилнија компанија у земљи, јер смо остварили профит од 13.1 милијарде динара. Тренд показује да ћемо сваке године имати све већи профит.
Да ли су и аквизиције у кабловске операторе, које су у делу јавности оспораване, допринеле тим резултатим?
- Апсолутно. Пре четири године дефинисали смо развојну стратегију чији је битан део била аквизиција кабловских оператора, што је допринело повећању прихода од мултимедије и интернета. Такође, на добре резултате утицале су наше инвестиције у оптичку и мобилну мрежу, као и у садржаје. Прошле године радили смо и на консолидацији Телеком групе и оптимизацији и смањењу трошкова. У том погледу сарадња са Водафоном нам је много допринела, посебно у транспарентном вођењу набавки. Трошкови су нам мањи, између осталог, јер по ценама овог највећег опертора на свету набављамо телекомуникациону, ит опрему и телефоне.
ФОТО: МИТАР МИТРОВИЋ / RINGIER Владимир Лучић
Да ли вам је задуженост због свих тих инвестиција увећана и ако јесте да ли то конкуренцији даје основ да тврди да сте презадужени?
- И поред тога што смо прошле године имали рекордну инвестициону годину, у којој смо само у Србији поставили више од 1.200 4Г базних станица, проширили број домаћинстава поред којих је прошао оптичли кабл за 73%, имали изазовне тендере за италијанску и енглеску лигу, на консолидованом нивоу повећали смо дуг за само два одсто. Са друге стране смо значајније повећали профитабилност и ебитда (приход пре интереса, такси, депресијације и амортизације, прим.аут.) тако да је он у Телекому сада 45.3 милијарде, односно 32% већа него 2020. године, а на нивоу групе износи 55 милијарди и већа је за 14%. Ови подаци јасно показују да нам се однос дуга у поређењу са ебитда значајно поправио у односу на 2020. годину.
Хоћете да кажете да су злураде приче о презадужености компаније?
- Да је Телеком Србија финансијски стабилна компанија показује и поверење страних банака и европских финансијских институција. Прошле године смо са ЕИБ потписали уговор о заједничком улагању у 5Г мрежу. ЕИБ нас је подржао без икаквих гаранција. Ове године у веома турбулентним временима на светском нивоу, потписали смо нови синдиковани кредит са европским банкама које су лидери у региону и који је такодје одобрен без икакве гаранције, на шест година. На тај начин смо на један одличан начин рефинансирали постојеће кредите. На крају морам са задовољством да вас информишем да ћемо бити прва компанија из Србије која ће добити међународни кредитни рејтинг од реномираних агенција као и да ћемо бити прва српска компанија која ће издати еврообезнице на ЕУ берзи. Свако ко се разуме у финасијски сегмент великих корпоративних фирми зна да све што сам набројао представља знак изузетне стабилности компаније и одличног бизнис плана.
На коју берзу излазите?
-Изаћи ћемо највероватније на франкфуртску или луксембуршку берзу. Убеђен сам да ћемо и на европској берзи доказати нашу јачину и да ће услове које ће Телеком добити од страних инвеститора све изненадити. Овим додатно потврђујемо да смо као компанија достигли ниво корпоративног управљања И транспаретности, упоредив са великим телекомуниакционим компанијама. Ми смо са издавањем корпоративних обвезница кренули још 2020 на српском тржишту. Све велике телекомуникационе компаније имају диверзификоване дугове делом кроз банкарске кредите, а делом кроз корпоративне обвезнице.
Када смо код обвезница, прозивали су вас у медијима за скривену помоћ државе и нетранспаретно пословање јер је НБС откупила део ваших обвезница?
- Мислим да је тек сада јасно да је куповина наших обвезница на секундарном тржишту од стране НБС, заједно са великим бројем европских банака, био одличан пословни потез самог НБС, а не план за икакву наводну помоћ. Штавише, мислим да ће НБС као и европске банке само зарадити, што само доказује колико је ово био одличан тржишни посао.
Да ли то значи да Телекому те обвезнице нису значајније помогле?
- Што се самог Телекома тиче, обвезнице које је НБС откупио представљају мање од 8% нашег укупног дуга тако да оне имају маргинални економски утицај на наше пословање. С друге стране, подсетићу вас да смо један од највећих пореских обвезника у Србији и да ретко која компанија толико доприноси буџету своје земље, а уз увећање вредности капитала акционара. Ми смо од 2012. године платили око 522 милиона евра дивиденди. Прошле године смо исплатили 4,1 милијарду динара. Дакле наш власник има вишеструку корист од доброг пословања Телекома.
Ове године је 25 година компаније, где се она сада налази?
- Главни део трансформације је завршен што значи да ћемо у наредних 10 година имати стабилне приходе и профит од интернета и мултимедије. Када је реч о додатним приходима кретаћемо се у два правца - развој дигиталних сервиса и садржаја.
Да ли сте на основу овако базираних параметара прогнозирали да ће вредност компаније бити четири милијарде евра до краја 2023. године?
- Јесам, с тим што мислим да ће компанија до краја 2023. године вредети и више од четири милијарде евра. Томе ће допринети и Фонд за финансирање дигиталних стартапа. Већ сад има врло интересантних пројеката и идеја почевши од медицине, па до примене робота у пољопривреди.
Чини се да ви све више личите на продукцијску него телекомуникациону компанију. Да ли то тржиште телекомуникација налаже?
- Телеком оператери морају да трансформишу послове. Број инфраструктурних оператера ће се смањивати, што је тренд, али ми ћемо га задржати и приходовати од тог сегмента. Међутим, морамо имати и нове сегменте, а то су садржај и дигитални сервиси. Ко уђе у њих добиће шансу да од малог оператера постане велики, То ће бити случај са Телекомом. Ми ћемо бити озбиљан играч у светским мерилима по садржају и дигиталним сервисима, на понос наших акционара, државе и региона.
Да ли ће те ви побрати ловорике ако се то оствари јер сте ви аутор те стратегије?
- За успех фирме су пре свега заслужни сви радници Телекома. Ја могу да се похвалим да су, у ових 25 година постојања наше компаније, преко 80 посто свих корисника мобилне, интернета и телевизије дошли као део моје стратегије у периодима када сам био директор дирекција за мобилну телефонију, директор комерцијалне дирекције и у последње 4 године координатор и генерални директор. Могу такође да се похвалим да сам учествовао у експанзији Телеком Србије на БиХ, ЦГ, Северну Македонију и дијаспору од самог почеткам, као и уласку Телекома у мултимедију преузимањем Арене. Са свим тим искуством тврдим Вам да је најновија стратегија Телекома Србије, која је почела пре три година и која се сад реализује, нешто најбоље што неки телекомуникациони оператор може урадити. Она ће нас лансирати далеко и бићемо препознатљиви као најбољи домаћи бренд на светском нивоу.
Од Премијер лиге ћемо зарадити, наравно да ћемо преносити и Саутемптон
Интересантан је пројекат и откуп права за Премијер лигу за који Јунајтед група тврди да сте дали 600 милиона и претплатили овај пројекат. Да ли и то третирате као напад или чињеницу?
- Ми смо и Премијер, шпанску, италијанску и лигу шампиона добијали на тендеру и у више кругова, по строго тржишним условима. Све ове лиге смо добили у жестокој конкуренцији, неке тек у другом кругу, тако да о некој врсти преплаћености нема ни говора, јер би се онда ваљда све завршило без икаквих кругова. Они који нас нападају добро знају да смо ми, као и они некад, данас у уговорној обавези да не коментаришемо цену и одредбе важећих уговора, иако бисмо можда веома волели. Међутим, док су нам уговори на снази, привилегованост информација је правни стандард који се захтева једнако за све који послују са овим лигама свуда у свету. Конкретно, Премијер лига као инвестиција за нас је одлична, врло важна и исплатива јер ће донети значајно повећање прихода због увећања броја корисника Телекома Србије групе кроз продаје права кабловцима у земљама региона и продајом арена цлоуд апликације као и од маркетинга.
Пошто је власник Јунајтед групе Драган Шолак купио фудбалски клуб Саутемптон, да ли ћете и те утакмице преносити?
- Наравно да ће Саутхемптон бити приказиван ко и сви. Имамо план да преносимо свих 380 утакмица.
Иду Државни службеник, Убице, Златни дечко, Тома...
Рекли сте да је мултимедија ваш значајан правац развоја, има ли у продукцији неких нових садржаја?
- На светско тржиште идемо и са серијским програмом и продајемо га на четири континента. Наше серије имају универзалну тему, а квалитет продукције је изузетно добар. Крајем априла емитујемо наставак "Државног службеника", а тема ће бити корона. На јесен иде наставак "Убице мога оца" и серија "Златни дечко", која ће бити европски хит. Јесен је време када ће се емитовати и серија "Тома".
|