АРХИВА
| АРХИВА ТЕКУЋА ГОДИНА
|
09.08.2018.
НОВОСТИ - ЗАКОН О ПРЕВОЗУ ПУТНИКА: МОЖЕ И АПЛИКАЦИЈА, АКО "ЗОВЕ" ТАКСИСТУ
С. БУЛАТОВИЋ | 09. август 2018. 21:02 | Коментара: 5
Нацрт Закона о превозу путника у друмском саобраћају ускоро пред владом. Технологије да споје корисника са регистрованим превозником
Фото Ж. Кежевић
ТАКСИСТИ су задовољни. И Министарство саобраћаја, грађевинарства и инфраструктуре верује да су дошли до доброг Нацрта закона о превозу путника у друмском саобраћају. Незадовољна је остала ИТ заједница, која упозорава да крута регулатива спречава конкуренцију у превозу путника, а грађанима је јасно да цене, које тренутно обрачунавају таксиметри, неће скоро ићи - у рикверц.
Нацрт закона ће врло брзо пред Владу, а потом и пред посланике. Пропис задржава лимитиран број такси возила, прописане минималне цене услуга и обавезу да се превозом путника баве искључиво регистровани за ту делатност. Једно возило може и даље да вози само један возач са лиценцом. Таксисти поручују да им овакво решење омогућава какву-такву шансу да зараде плату. Објашњавају да је у Београду тренутно 6.700 званичних таксиста и још најмање 1.500 нелегалних, а студија Саобраћајног факултета каже да је престоници довољно 5.000 такси возила.
- Сведоци смо дерегулације амбијента. Прописи омогућавају да се број превозника сведе у законске оквире - сматра Бошко Вукојевић, представник Уговорне привредне такси коморе Србије. - Дерегулацију желе они који желе брзу зараду. Ми се противимно залоупотреби технолошких иновација. Не постоје само нелегални интернет превозници. Београд је пун "дивљака". Има их и са страним регистрацијама. А све треба да контролише седам саобраћјних инспектора. Ми предлажемо да се контрола повери и комуналној полицији, које има довољно.
У прилог ограниченом броју возила, таксисти поручују да би у супротном жуте траке биле заузете, гужве несносне, а цене испод исплативости би возаче терале да раде и по 16 сати дневно.
- За сваки посао је потребна квалификација, а упошљавањем људи који немају нити кавлификације, нити искуство, не одржава се квалитет услуге - упозорава Александар Бјелић, представник Савеза ауто такси удружења Србије САТУС. - Немамо ништа против апликација. И ми их користимо. Али оне треба да повезују корисника са оним ко обавља такси делатност. Поздрављамо апликације, али да их користе регистровани таксисти.
ДА СЕ РЕГИСТРУЈУ, ПА ДА РАДЕ
МИНИСТАРСТВО саобраћаја поручује да ће сви моћи да раде, као и сервис "Кар го" али да сви морају да се региструју у складу са законом. - Направили смо одређене измене и покушали ближе да регулишемо област превоза путника. Било је пуно разних коментара од ИТ удружења, али да се разумемо, то како се данас наплаћује такси превоз, па наплаћује се као и у било којој држави света, од Њујорка до Београда - рекла је министарка Зорана Михајловић. - Постоје и друге апликације код нас које већ функционишу попут сервиса "Јандекс". Сви морају да се региструју по закону, а не гледајући нека друга законска решења.
Информатичка заједница од почетка критикује Нацрт закона до кога је дошла радна група Министарства саобраћаја. Тврде да обесхрабрују коришћење нових технологија, иновативно пословање и развој конкуренција не српском тржишту.
- Неке од најпроблематичнијих ставки Нацрта закона су да не предвиђају дигиталну апликацију као замену за технолошки застарели таксиметар, затим инсистирају на печату што је супротно Закону о привредним друштвима - наводи се у саопштењу "Кар го", апликације која ће бити на удару нових прописа. - Прописује се фиксирана цена превоза, што онемогућава пружање квалитетније понуде или ефикасније, односно јефтиније услуге грађанима. Прописују се и изузетно рестриктивне услове за нове возаче и аутоматско "признавање квалификација" постојећим возачима без обзира на реално стање, чиме се отворено ограничава конкуренција.
ЦЕНУ ПИШЕ СТРУКА
ПРЕДСТАВНИЦИ таксиста који послују у престоници објашњавају да цену не формирају они, већ струка. Саобраћајни факултет на основу 17 параметара. Иако су многим грађанима и тренутни износи прескупи, таксисти напомињу да важећи ценовник није мењан последњих година. У важећу калкукацију ушла је цена горива која је тада била мања од 100 динара по литру.
Одређивање минималне цене је у надлежности локалних самоуправа. Оне, међутим, зависе и од захтева које пред њих ти градови и општине постављају по питању старости аутомобила, опремљености.
ЛИМУЗИНЕ САМО ЛУКСУЗНЕ
КОНКУРЕНЦИЈА званичним таксистима су, између осталих, превозници који сличну услугу нуде као "лимо сервис" и то под окриљем Закона о туризму. У пракси су ову услугу могла да нуде сва возила која прођу технички преглед. "Лимо сревиси" ће убудуће морати да задовоље строже услове, ти аутомобили би требало да буду луксузне класе.
|