АРХИВА
| АРХИВА ТЕКУЋА ГОДИНА
|
26.07.2020.
ЗБОГ МАЛЕ ПОТРАЖЊЕ ЗА БЕНЗИНОМ И БУЏЕТ ГУБИ ЗНАТНА СРЕДСТВА: ПРОДАЈА ГОРИВА ПАЛА ОД 30 ДО 50 ОДСТО
Знатно нижи приходи нафтних компанија које послују у Србији дефинитивно ће се одразити и на прилив средстава које држава од њих добија кроз дажбине које плаћају, а због смањене тражње за бензином оне ће бити принуђене да размисле и о ценовној политици, односно о појефтињењу горива у малопродаји, сматрају стручњаци.
Пише: Г. Влаовић 26. јула 2020. 12.50 Измењено: 12.51
Фото: BETAPHOTO/ МИЛАН ТИМОТИЋ
Према подацима брокерске куће Моментум, Нафтна индустрија Србије је у првом кварталу ове године пословала са губитком од 1,1 милијарде динара и процењује се да ће у другом кварталу губитак бити знатно већи. У потпуно истој ситуацији се налазе и све друге нафтне компаније присутне у Србији.
Горан Радосављевић, генерални секретар Националног нафтног комитета Србије, истиче за Данас да је мала потражња за "црним златом" узрокована пандемијом корона вируса, у првом кварталу ове године довела до лоших пословних резултата нафтних компанија.
- Када се ситуација стабилизовала што се тиче потражње за нафтом због далеко мањих пословних и туристичких активности и чињенице да људи више бораве код куће и мање путују због пандемије, појавио се нови проблем а то је знатно мања потражња за горивом. У Србији се то одразило да су на неким дериватима у малопродаји компаније бележиле ниже проценте продаје у износу од 30 до 50 одсто. Једноставно велики број држава не допушта грађанима Србије да уђу на њихову територију. Због тога наши људи у великом броју не иду на одморе а страних туриста који би пролазили кроз Србију до својих дестинација и пунили гориво на бензинским пумпама такође нема. Све се то одражава на знатно ниже зараде нафтних компанија од оних које су очекиване - наводи Радосављевић.
Он истиче да је неминовност да ће се то одразити и на приходе које држава убира од дажбина нафтним компанијама.
- Дефинитивно ће доћи до пада акцизних, пореских и свих других прихода које је држава прописала а сливају се у буџет. Када је реч да ли ће због рапидно мање тражње за горивом у малопродаји нафтне компаније бити принуђене да смањују цене то зависи од тржишта. Проблем је у томе што у овом тренутку мању потражњу не узрокују мање платежне могућности возача већ то што они своја возила користе знатно мање него иначе због епидемије корона вируса. У таквом случају смањење цене није гарант да ће до повећања продаје горива заиста и доћи. Компаније ће бити принуђене да смисле додатне начине како заинтересовати купце на својим бензинским пумпама. Нови изазов за њих ће пак уследити када под утицајем економске кризе коју ће створити епидемија корона вируса неки људи остану без посла и без средстава да уопште возе кола и купују бензин. То ће бити трећа кризна фаза од почетка године с којом ће се суочити компаније које послују у нафтном сектору - закључује наш саговорник.
|