АРХИВА
| АРХИВА ТЕКУЋА ГОДИНА
|
13.05.2022.
ЗАШТО ГРАЂАНИ ЈОШ УВЕК НЕДОВОЉНО КОРИСТЕ УСЛУГЕ ЕЛЕКТРОНСКЕ УПРАВЕ
ДРУШТВО Аутор: РТС 13. мај. 2022 10:12
Фото: N1
Корона је много тога променила у нашем животу, нашу свакодневицу и навике. И не односи се то само на друштвени живот. Неки су, баш због пандемије, одлучили да користе електронске услуге и да тако плаћају рачуне, на пример. Истраживања показују да, иако 95 одсто људи користи мобилни телефон и интернет, тек нешто више од милион грађана има регистроване налоге у е-Управи.
Од 58 одсто грађана Србије који су покушали да неку административну процедуру заврше преко интернета, само би се девет одсто вратило на шалтер. Гужви и редова се ипак нисмо решили, јер се овом броју морају додати и они који никад нису користи електронске сервисе.
"Немам поверења док не видим у рукама", наводи један од анкетираних грађана, док његов суграђанин објашњава да је извадио ковид пропусницу преко интернета, личну карту...
Да није било короне, можда би се мање људи одлучило за електронске услуге. На овај начин заказивала се вакцинација и пи-си-ар тестирање и издато је 1,4 милиона дигиталних сертификата.
"Популарне су све више и услуге на систему плати, електронски дневник, услуга Бебо добро дошла на свет, преко које се пријављују новорођенчад, такође пријава деце за упис у вртић, имамо преко 186.000 за електронски упис деце у вртић. Србија има државни центар за управљање и чување података, тако да грађани могу са сигурношћу да буду уверени да су њихови подаци заштићени", наводи Ана Миловановић из НАЛЕД-а.
Истраживања показују да је недовољна информисаност разлог што многи још не користе електронске услуге. Али важна је и модернизација локалних самоуправа. Зато је у плану израда интерактивне мапе Србије.
"Грађани ће имати увид у то колико су локалне самоуправе модернизоване, али и на који начин пружају јавне услуге, колико су њихови капацитети што људски што материјални, на који начин обављају поступке, колико су ефикасни и на тај начин желимо да укључимо што више грађана у реформски процес на локалу и да прате дигиталне токове", наводи Миловановићева.
Према подацима Републичког завода за статистику 95 одсто домаћинстава у Србији има мобилни телефон и интернет. Електронске услуге највише користе млади у градовима. Портал е-Управа, за сада има 1,35 милиона регистрованих налога.
Директор Канцеларије за информационе технологије и електронску управу Михаило Јовановић рекао је, гостујући у Београдској хроници, да број корисника услуга е-управе расте из недеље у недељу.
"Има много услуга које олакшавају грађанима многе ствари - од пријављивања детета по рођењу још у породилиштима, уписа у вртиће, школе и слично", каже Јовановић и наглашава да је могућност грешке готово немогућа.
Све више људи користи е-управу и све више је регистрованих корисника иако велики број услуга грађани могу да користе и без регистрације, објаснио је Јовановић.
"Ако сте регистровани решење за порез на имовину вам долази у електронско сандуче, рачуни за инфостан такође", навео је директор Канцеларије за информационе технологије и електронску управу.
Када је реч о старијим грађанима, Јовановић каже да су већ радили едукацију али да ће се она наставити и даље.
"Када им је нешто потребно и старији грађани брзо науче да користе услуге електронске управе, што је посебно евидентно било током пепидемије короне", каже Јовановић.
Преко електронске управе грађани већ годинама могу да закажу термине за издавање личних докумената који могу да се закажу и два месеца унапред. Гужве се, каже, међутим увек створе пред летње одморе, па термина готово да нема.
"Обично се крајем маја сви сете да заказују термине за издавање пасоша, па се термини брзо попуне. Замена возачке дозволе такође може да се обави преко е-управе и нови документ вам долази на кућну адресу за пар дана", објаснио је Михаило Јовановић за РТС.
|